براساس گزارش های منتشره، سرانه مصرف سالانه گاز در ایران سه برابر میانگین جهانی است؛ به طوری که سرانه مصرف سالانه گاز در ایران ۱۷۰۰ و در جهان ۶۰۰ مترمکعب می باشد. متاسفانه سالانه در فصول سرد سال نیز شاهد افزایش چشم گیر مصرف گاز در بخش خانگی هستیم. در این راستا حمیدرضا کاتوزیان، رییس پژوهشگاه صنعت نفت ایران چندی پیش هشدار داد که مصرف گاز ایران تا چشم انداز سال ۱۴۰۴ به 2/5 میلیارد مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت که این به معنای آن است که گاز تولیدی به جای اینکه در خدمت توسعه و برای صادرات به کارگرفته شود، باید در داخل کشور سوزانده شود.

ایران در بین کشورهای جهان، رتبه سوم را در مصرف گاز پس از آمریکا و روسیه به خود اختصاص داده و این در حالی است که کشور ما از لحاظ جمعیت و رشد اقتصادی در جایگاه پایین تری نسبت به آنها قرار دارد. شرکت بریتیش پترولیوم در گزارش بررسی آماری انرژی جهان اعلام کرد ایران با دارا بودن 33/9 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز، روسیه را با 32/9 تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده، پشت سر گذاشته و به اولین کشور دارنده گاز تبدیل شده است. اگرچه این خبر خوشایندی است، اما با توجه به میزان بالای رشد مصرف گاز در کشور به نظر می رسد که این خوشحالی چندان طول نکشد زیرا ما بزودی به یکی از بزرگترین مصرف کنندگان گاز در جهان تبدیل خواهیم شد. البته تفاوت ایران با سایر مصرف کننده های بزرگ گاز در جهان این خواهد بود که آنها گاز را برای استفاده در بخش های صنعتی و در خدمت توسعه به کار می گیرند، اما در کشور ما این منبع انرژی را برای گرم کردن منازل می سوزانند.

استفاده از تکنولوژی های قدیمی در دستگاه های گازسوز ، بهره وری پایین وسایل تولید گرما در منازل و عدم توجه تولید کنندگان داخلی در تولید محصولات بهینه از دلایل افزایش میزان مصرف گاز در کشور محسوب می شوند. 

در این راستا نیاز به بهینه سازی مصرف انرژی و گاز بیش از پیش احساس می شود و در درجه اول، تولیدکنندگان لوازم گرمایشی می بایست با ارائه محصولات پربازده با شاخص مصرف انرژی بالاتر، زمینه ساز بهینه سازی مصرف گاز در کشور باشند تا منابع بیش از گذشته به هدر نرود. به همین دلیل سازمان ملی استاندارد ایران با همکاری سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، اقدام به تدوین استاندارد برچسب انرژی در زمینه تولید رادیاتور نموده است و تولید کنندگان را ملزم به رعایت استانداردهای لازم جهت تولید محصولات بهینه نموده است. رادیاتور آنیت نیز با سرمایه گذاری میلیون دلاری در واحد تحقیق و توسعه خود موفق به طراحی محصول رادیاتور گرمایشی ، با بالاترین گرید انرژی در ایران گردیده است و با توجه به اینکه تمامی محصولات تحت نظر نماینده ویژه سازمان جهانی انرژی در شرکت طراحی می گردند در حال حاضر شاخص مصرف انرژی رادیاتور آنیت عدد 394 می باشد. 

شرکت آنیت، با افزايش راندمان حرارتی رادیاتور های تولیدی خود باعث مصرف بهينه انرژی ، توزيع مناسب حرارت، ايجاد شرايط مناسب راحتی و کاهش اثرات نامطلوب زيست محيطی می شود. رادیاتور آنیت به دلیل گرید مصرف انرژی A تا 30 درصد در مصرف گاز صرفه جویی می نماید و علاوه بر این به دلیل اینکه دارای زمان پاسخگویی سریع هستند، در صورت استفاده از شیر ترموستاتیک تا 50 درصد در مصرف گاز صرفه جویی می کنند. 

به گفته معاون امور مهندسی و بهره برداری مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: در صورتی که بتوانیم روزانه ۱۰ درصد میزان مصرف گاز را در بخش های مختلف کاهش دهیم، امکان برگشت ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه در کشور فراهم می شود. در اینصورت با بهره گیری از رادیاتورهای آنیت می توان روزانه تا 30 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی و تا 300 میلیارد دلار از هدر رفت سرمایه جلوگیری نمود.


چگونه آنیت به شاخص مصرف انرژی 394 و بالاترین گرید صرفه جویی در انرژی دست یافته است؟


حجم آبگيری و وزن از پارامترهای مهم طراحی رادياتورها، کنوکتورها، بويلرها و به طور کلی مبدلهای حرارتی است.
وزن و حجم آبگيری کم باعث پاسخ سريع گرمازا در شروع كار و در حين عملكرد آن مي شود و به علت ماند انرژي كمتر در آن ها در هنگام قطع جريان، انرژی کمتری را تلف ميکنند.


منابع انرژي موجود در خانه
نورخورشيد:  که به طور نا گهانی از طريق پنجره وارد محيط خانه می شود، که می تواند به ازای هر متر مربع از شيشه پنجره، حدود ٨٦٠ کيلو کالری بر ساعت گرما به محيط خانه وارد کند.
پخت و پز: در حدود ١٧٠٠ کيلو کالری بر ساعت
سایر وسایل گرمازا: در حدود 300 کيلو کالری بر ساعت
وسايل گرمازا بايد به اين چنين تغييرات دمايی پاسخ سريع بدهند تا در مصرف انرژی صرفه جويی شود. برای اينکه يک وسيله گرمازا واکنش سريعی نسبت به تغييرات دمايی اطراف خود داشته باشد، بايد وزن و حجم آبگيری آن حداقل باشد.
با کم بودن وزن و حجم آبگيری، کنترل وسيله گرمازا راحت تر و سريع تر انجام می پذيرد و خود همانند يک حساسه عمل می کند. 

آنیت به علت وزن و حجم آبگيري كمتر و خلوص آلومینیوم بالا بر خلاف سيستم های سنتی ديگر ،کند نبوده و به تغييرات دمای اطراف خود، سريع پاسخ می دهد.

ماند انرژی پایین = صرفه جویی در مصرف انرژی

ماند انرژي وسايل گرمازا همانند رادياتور، کنوکتور و بويلرها بوسيله حجم آبگيری و وزن آن ها مشخص می شود. يک رادياتور خانگی با وزن و حجم آبگيری کم در مقايسه با رادياتورهای قديمی، انرژی بسيار کمتری جذب کرده، محيط اطراف خود را سريعتر گرم می کند و به تغييرات دماي اطراف خود پاسخ سريعتری می دهد.

مقایسه زمان گرم شدن

در شكل 1، زمان گرم شدن سه نوع رادياتور به چشم مي خورد. همان طور كه مشاهده مي شود، رادياتورهاي چدني (3) بيشترين زمان را سپري مي كنند تا به ظرفيت نهايي خود برسند و در رتبه بعدی رادياتورهاي امروزی (2) با سپري كردن حدود ٢٥ دقيقه به ظرفيت نهايي خود مي رسند. ملاحظه مي شود كه رادياتورهايي با حجم آبگيري كمتر (1) سريعتر به حالت ايده آل خود مي رسند.


مقايسه زمان پاسخ

يک رادياتور فولادی با وزن تقريبی ٤٠ کيلوگرم (حجم آبگيری ١٢ ليتر ) و ظرفيت حرارتی ١٧٠٠ کيلو کالری در ساعت، پيش از آنکه شروع به ساتع کردن گرما با ظرفيت کامل خود بکند، حدود ٧٠٠ وات انرژی جذب خود می کند. در اين حالت علاوه بر اتلاف اوليه انرژی به عنوان مثال، اگر نور خورشيد ناگهانی وارد اتاق شود، دمای اتاق بالا می رود و به علت عکس العمل کند آن انرژی گرمايي وسيله گرمازا تلف می شود.


سایز 1 متری رادیاتور آنیت با وزن 10 کیلوگرم، حجم آبگیری 1.68 لیتر و ظرفیت حرارتی 1960 کیلوکالری، تنها 60 وات انرژی جذب خود می کند تا به ظرفیت نهایی خود برسد، در نتيجه انرژی توليد شده توسط بويلر کمتر تلف می شود و سريع تر به محيط اطرا ف منتقل مي شود.


 گرمایش بیشتر با رادیاتور آنیت = مصرف کم تر انرژی

با ديدن شکل2، مشخص می شود که هر چه وزن و حجم آبگيری کمتر باشد، انرژی کمتری توسط وسيله گرمازا جذب مي شود (ماند انرژی) و به علت پاسخ سريع آن، در مصرف بيهوده انرژی صرفه جويي می شود.

مقایسه رفتار حرارتی دو رادیاتور با حجم آبگیری متفاوت



تالیف و گردآوری: واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی آنیت

منبع: www.bazarmaharem.com