آلومینیوم
تاثیر انتخاب متریال و مواد اولیه تولید و میزان بازیافت پذیری آن و بازگشت به چرخه مصرف

آلومینیوم یکی از فلزاتی است که به وفور در طبیعت یافت می شود ولی با این وجود جزو فلزات گرانبهاست که به دلیل خاصیت بازیافت پذیری خود مقرون به صرفه شده است. آلومینیوم یکی از فلزاتی است که بالاترین میزان سازگاری با محیط زیست را دارد. طبق گزارش انجمن آلومینیوم امریکا 75 درصد از 1 میلیارد تن آلومینیومی که طی 100 سال گذشته تولید شده است هنوز در چرخه مصرف وجود دارد . آلومینیوم را می توان بی نهایت مرتبه بازیافت کرد تا دقیقا محصولاتی با کیفیت اولیه تولید کرد. بنابراین آلومینیوم یکی از با ارزش ترین فلزات در خصوص قابلیت بازیافت پذیری صد در صدی می باشد.
    علاوه بر این طبق نتایج تحقیقات این انجمن در امریکا ، میزان انرژی مورد نیاز برای بازیافت آلومینیوم 95 درصد کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید آن است و به همین دلیل از انتشار گازهای گلخانه ای بسیار زیادی با بازیافت این فلز می توان جلوگیری نمود. به همین دلیل می توان گفت  محصولاتی که از مواد اولیه آلومینیومی تولید می گردند، Carbon footprint کمتری ایجاد می کنند.


وزن کمتر محصولات آلومینیومی با محصولات مشابه که از فلزات دیگر تولید می شوند باعث می گردد که در زمینه پخش و ترابری هم سوخت کمتری مصرف گردد و گاز های گلخانه ای کمتری وارد محیط زیست شود.
    می توان در این خصوص رادیاتورهای آلومینیومی را با رادیاتورهای فولادی مقایسه نمود. یک پنل رادیاتور آلومینیومی (اکسترودی) بین 12 الی 14 کیلوگرم وزن دارد در صورتی که یک پنل رادیاتور فولادی بیش از 2 برابر یعنی بین 28 الی 30 کیلوگرم وزن دارد. این یعنی در جابجایی و پخش رادیاتور فولادی باید حداقل تا 2 برابر سوخت بیشتری مصرف شود تا محصول به دست مشتری برسد و این یعنی تولید گازهای گلخانه ای بیشتر.


رادیاتور های موجود در بازار را می توان از حیث متریال و مواد اولیه و پروسه تولید به دسته های زیر تقسیم نمود:
 رادیاتورهای دایکستی
 رادیاتور های پنلی فولادی
 رادیاتورهای استنلس استیل
 رادیاتورهای آلومینیومی ( اکسترود )؛ که غالبا درجه خلوص آلومینیوم در آنها بالاتر از 98 درصد می باشد.

در این مقاله به دو مبحث مهم خواهیم پرداخت:
1. تاثیر انتخاب متریال و مواد اولیه تولید و میزان بازیافت پذیری آن و بازگشت به چرخه مصرف
2. تکنولوژی ها و مباحث مهم در طراحی که باعث کم شدن مصرف انرژی در ازای ایجاد گرمایش حداکثری بوده و باعث  کاهش میزان Carbon footprint می گردد.


همانطور که اشاره شد رادیاتور هایی که از آلومینیوم اکسترود تولید می شوند درجه خلوص آلومینیوم در آنها بالای 98 درصد می باشد،  بنابراین به دلیل خاصیت فلز آلومینیوم ، این رادیاتورها 100% قابلیت بازیافت پذیری را دارند بنابراین کاملا سازگار با محیط زیست هستند.
علاوه بر این،  برخی ویژگی های کارکردی نیز در رادیاتورهای اکسترودی باعث شده تا به محصولاتی فوق العاده سازگار  با محیط زیست تبدیل شوند تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت، با ارائه طول عمر مصرف بیشتر ، دیرتر به چرخه بازیافت برسند.


تکنولوژی ها و مباحث مهمی در طراحی، که باعث کاهش میزان مصرف انرژی در ازای ایجاد گرمایش حداکثری بوده و باعث  کمرنگ شدن ردپای کربن (Carbon footprint)  می گردد.



یکی از موارد مهم، مصرف کمتر گاز و انرژی در رادیاتورهای آلومینیومی (اکسترود) نسبت به رادیاتورهای فولادی، دایکستی و استیل است.


رادیاتورهای آلومینیوم اکسترودی شاخص صرفه جویی انرژی بالاتری دارند و این مساله به تنهایی یکی از مهمترین موارد در خصوص رتبه بندی سازگاری آنها با محیط زیست می باشد.
    به عنوان یک انسان متعهد ، مصرف کمتر منابع و  تولید کمتر گازهای گلخانه ای به جهت محافظت از محیط زیست برای نسل های آینده یکی از وظایف اجتماعی و اخلاقی ما می باشد. به عنوان یک مصرف کننده هوشمند نیز انتخاب محصولاتی که انرژی کمتری مصرف می کنند نیز می تواند سودمند باشد، در حال حاضر افزایش تعرفه بهای گاز و انرژی نیز می تواند عاملی برای انتخاب محصولات با برچسب انرژی بالاتر باشد، به عنوان عکس العمل مستقیم انتخاب محصولاتی که انرژی کمتری مصرف می کنند، در کمتر شدن مخارج ماهانه خانواده نیز تاثیر مثبتی دارد علاوه بر اینکه محیط زیست را نیز کمتر تخریب می کند.

چطور یک رادیاتور می تواند انرژی کمتری مصرف کند در صورتی که گرمایش بیشتری به محیط انتقال می دهد ؟
چطور می توان رادیاتور را یک منبع مصرف کننده انرژی در نظر گرفت ؟

    هوشمندی و پایداری در طراحی و تولید آنچه در رادیاتورهای آلومینیومی اکسترودی به وضوح آشکار است؛ طراحی هوشمندانه یعنی هوشمندی در انتخاب متریال، هوشمندی در ایجاد مزایای کارکردی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر و ارزش قائل شدن برای محیط زیست.
    رادیاتورهای آلومینیومی اکسترودی علاوه بر اینکه میزان گرمایش بسیار زیادی را به محیط انتقال می دهند، در حال حاضر سازگارترین رادیاتور با محیط زیست و کارآمد ترین سیستم گرمایشی در مقایسه با رادیاتورهای دیگر می باشند.

    1. ضریب انتقال حرارت: رادیاتورهای آلومینومی (از جنس اکسترود) به دلیل درجه بالای خلوص آلومینیوم ضریب انتقال حرارت بسیار بالایی دارند و سریعتر نسبت به رادیاتورهای فولادی، دایکستی و استیل گرم می شوند.

    2. رادیاتورهای آلومینیومی اکسترودی گرمایش یکسانی را در ازای حجم آبگیری کمتر به محیط انتقال می دهند و این یعنی منبع گرمایشی جهت تولید گرمایش یکسان کمتر گاز می سوزاند و کمتر کار می کند . برای مثال حجم آبگیری یک رادیاتور آلومینیومی اکسترودی در سایز یک متری کمتر از 3  لیتر است و این درصورتی است که حجم آبگیری رادیاتور فولادی بیش از 4 برابر است. این یعنی پکیج یا موتورخانه تا 4 برابر حجم آب بیشتری باید گرم کند تا گرمایش یکسانی به محیط انتقال داده شود.

    3. در دپارتمان  تحقیق و توسعه رادیاتور آنیت ویژگی ها و تکنولوژی های متعددی در جهت افزایش میزان بازدهی حرارتی و کاهش مصرف سوخت انجام شده که به نوبه خود در دنیا بی نظیر است از جمله:
    تکنولوژی مایکروفین (که با افزایش سطح تماس با هوای هر پره بازدهی را افزایش می دهد)  و تکنولوژی گرمایش یکنواخت. خوشبختانه با بهره مندی از این تکنولوژی ها در کنار انتخاب بهترین مواد اولیه شاخص صرفه جویی مصرف انرژی رادیاتورهای آنیت در ایران رکورد دار می باشد و با اختلاف بسیار زیاد نسبت به کلیه برندهای دیگر سازگارترین رادیاتور و سیستم گرمایشی با محیط زیست می باشد.

رادیاتورهای آنیت بدون استفاده از شیر ترموستاتیک تا 30 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند در ازای گرمایش فوق العاده ای که به محیط اطراف انتقال می دهند.

یکی دیگر از مواردی را که می توان بیانگر میزان سازگاری رادیاتور  با محیط زیست دانست، طولانی تر بودن طول عمر محصول است.

رادیاتورهای آلومینیومی (اکسترود) نسبت به رادیاتورهای فولادی و دایکستی کمتر خورده می شوند و در آنها زنگ آهن تولید نمی شود .
    علاوه بر این، تکنولوژی دو جداره سازی و ایجاد لایه مقاوم در برابر خوردگی در دپارتمان تحقیق و توسعه گروه صنعتی آنیت باعث شده تمامی محصولات تولیدی مجهز به جداره داخلی ضد خوردگی به مشتریان عرضه گردد. رادیاتور های دوجداره آنیت مقاوم در برابر خوردگی ،ضد ایجاد رسوب و عدم تولید گاز هیدروژن می باشد. آنیت با استفاده از تکنولوژی لایه محافظ خوردگی برای اولین بار قدرت خورندگی آب را مهار کرده که پایداری و طول عمر سیستم گرمایشی را افزایش می دهد. این بدان معنی است که رادیاتورهای آنیت در مقایسه با رادیاتورهای دیگر دیرتر به چرخه بازیافت برمی گردند و مدت زمان بیشتری می توانند مورد مصرف قرار بگیرند. ارزش این محصولات به دلیل اینکه از آلومینیوم خالص تولید می گردند نیز تا حتی در زمان بازیافت بالا می باشد.

یکی از ماموریت های شرکت آنیت و ارزش های بنیادی ما احترام به محیط زیست می باشد و همواره سعی داشتیم تا محصولی هوشمندانه و پایدار تولید نمائیم تا علاوه بر ایجاد رضایت برای مصرف کننده ، به وظیفه اصلی خود یعنی حفظ منابع و محیط زیست برای آیندگان به خوبی عمل کنیم . در حال حاضر رادیاتورهای آنیت با فاصله بسیار زیاد نسبت به تولید کنندگان دیگر نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اروپایی رکورد دار میزان صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد و همواره سعی می کند تا محصولی پایدار با رعایت تولید گاز گلخـانه ای کمتر در فرآیند تولیـد و با کمترین میزان اثرگذاری بر تولید کربن (lower carbon footprint)، به مشتریان عرضه نماید.


گرداوری و تالیف: گروه تحقیق و توسعه آنیت
https://www.aluminum.org