رادیاتور برقی نسل نوین رادیاتورهای گرمایشی می باشد که بی نیاز از سیستم لوله کشی آب گرم بوده و تنها به وسیله انرژی الکتریکی کار می‌کند. رادیاتورهای برقی، همانند رادیاتور های معمولی می تواند به صورت مطلوبی فضای مورد نظر را گرم کنند و برای مکان هایی که فاقد لوله کشی گاز هستند بسیار کاربردی باشد. 

با توجه به اینکه در کشورهای اروپایی، هزینه برق نسبت به گاز کمتر است، بازار گسترده ای برای رادیاتورهای برقی وجود دارد. در ایران نیز این رادیاتورها به دلیل مزایای زیر می‌تواند به صورت یک محصول ایده آل مورد استفاده قرار گیرد: 

  1. هزینه نصب و راه اندازی پایین: 

به دلیل اینکه در رادیاتورهای برقی نیازی به لوله کشی آب گرم واستفاده از پکیج و یا موتورخانه جهت تامین آب گرم نیست؛ هزینه نصب و راه اندازی رادیاتورهای برقی نسبت به رادیاتورهای معمولی کمتر است. تنها منبع تامین انرژی، در رادیاتور برقی انرژی الکتریسیته می باشد بنابراین کاربر در صورت استفاده از رادیاتور برقی، هزینه کمتری برای نصب و راه اندازی اولیه پرداخت می کند.  


  1. قدرت انعطاف پذیری بالا:

رادیاتورهای برقی به دلیل اینکه بی نیاز از سیستم لوله کشی آب گرم مرکزی و پکیج هستند و به صورت مستقل کار می کنند می‌توانند قابلیت کنترل بالاتری به کاربر دهند. در صورت مجهز بودن خانه و اتاق ها به رادیاتورهای برقی، کاربر می تواند به راحتی دمای هر اتاق را به میزان نیاز و دلخواه خود تنظیم نماید. بنابراین قدرت کنترل پذیری بالایی نسبت به رادیاتورهای معمولی دارند. 

ضمنا در مواردی پیش آمده که به دلیل حجم زیاد مصرف گاز در فصل سرما، در مناطقی کاربران با قعطی گاز مواجه می شوند و یا به هر دلیل دیگری از جمله خرابی پکیج، تامین آب گرم مصرفی رادیاتور با مشکل مواجه می گردد، بنابراین در این شرایط رادیاتور برقی می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد و میزان انعطاف پذیری کاری بالایی برای کاربر ایجاد کند.   


  1. هزینه تعمیر و نگهداری پایین: 

به دلیل اینکه رادیاتورهای برقی نیازی به سیستم پکیج و موتورخانه ندارند بنابراین هزینه تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به رادیاتورهای معمولی دارند. همانطور که مشخص است پکیج و سیستم های موتورخانه مرکزی پس از 2 یا 3 سال کارکرد اصولا نیاز به تعمیر و نگهداری دارند و بالاخص در سیستم موتورخانه مرکزی بازرسی های سالانه در خصوص نشتی ها و عملکرد ایمنی یکی از موارد مهم و هزینه بر در زمینه تعمیر و نگهداری می باشد. بنابراین در مقایسه رادیاتورهای برقی با رادیاتورهای معمولی، می توان نتیجه گرفت که رادیاتورهای برقی هزینه کمتری در خصوص تعمیر و نگهداری دارند. 


  1. تطابق کامل با سیستم های هوشمند سازی ساختمان: 

با توجه به وجود سیستم کنترلی الکتریکی قابلیت ریموت رادیاتورهای برقی با سیستم هوشمند سازی ساختمان به صورت کامل وجود دارد در اینصورت کاربر می تواند از راه دور سیستم گرمایشی هر یک از اتاق های منزل خود را به صورت هوشمند کنترل نماید. 


  1. دوست دار محیط زیست:  

با توجه به اینکه رادیاتورهای برقی بدون نیاز به منبع گرمایش گازی کار می‌کنند بنابراین در صورت استفاده از این نوع رادیاتورها، سوخت فسیلی جهت تامین آب گرم مصرف نمی‌گردد و بنابراین کربن دی اکسیدی تولید نمی‌شود و آلودگی محیط زیستی با خود نخواهند داشت. ضمنا در سیستم های گرمایشی معمولی که با گرمایش مرکزی و لوله کشی آب گرم کار می‌کنند، میزان انرژی نسبتا زیادی در مسیر تامین آب گرم در کل فضای خانه هدر می رود بنابراین رادیاتورهای برقی در مصرف انرژی در مقایسه با رادیاتورهای معمولی، صرفه جویی می کنند.

واحد تحقیق و توسعه آنیت