نوع رادیاتور چگونه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد؟

مقایسه زمان پاسخ و میزان مصرف انرژی در رادیاتورهای فولادی، دایکستی و رادیاتورهای آلومینیومی اکستروژنی

اکثر افراد تصور می کنند که رادیاتور در میزان صرفه جویی انرژی نقش چندانی ندارد اما تحقیقات جدید در اروپا  ثابت کرده است که رادیاتور های مختلف میزان مصرف انرژی متفاوتی دارند و این تصور که رادیاتور را نمی توان به عنوان مصرف کننده انرژی در نظر گرفت را رد کرده است.

تحقیقات منتشره از دانشگاه سوئد به صورت کاملا روشن ثابت نموده که رادیاتورهای نسل جدید که High response  ، Low Temperature  و low water content  (رادیاتور هایی که به دلیل طراحی خاص و استفاده از متریال آلومینیوم با درجه خلوص بالاتر، عکس العمل سریعی نسبت به تغییرات دمای محیط دارند و در دماهای پایین کار می کنند و حجم آبگیری کمی دارند ) علاوه بر اینکه قادر هستند دمای محیط را سریع تر به حالت مطلوب برسانند کمتر از دمای Set point خارج می گردند و مصرف گاز کمتری نسبت به رادیاتورهای فولادی و دایکستی دارند.  

رادیاتورهای نسل نوین که عموما به رادیاتورهای Low Temperature  و Fast response  مشهور هستند قادر هستند تا بیش از 30 درصد در مصرف گاز نسبت به رادیاتورهای فولادی و دایکستی در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.


خط قرمز بیانگر میزان پاسخگویی رادیاتورهای فولادی و دایکستی می باشد و نسبت تغییرات دمای محیط در بازه زمان را نشان می دهد . 

خط سبز میزان پاسخگویی رادیاتورهای با عملکرد سریع ( از جمله رادیاتور آنیت ) که عموما از آلومینیوم با درجه خلوص بالای 99 درصد هستند را نسبت به تغییرات دمای محیط در بازه زمانی نشان می دهد. 

در این تحقیق، رادیاتورها با سیستم کنترلی ( شیر ترموستاتیک ) در ارتباط هستند که بر روی دمای 25 درجه تنظیم گردیده اند. 

توجه داشته باشید که :

همانطور که مشخص است شیر ترموستاتیک زمانی که دمای اتاق به 25 درجه می رسد، جریان آب ورودی به رادیاتور را قطع نموده یا کاهش می دهد در نتیجه رادیاتوری که سریع تر به تغییرات دمایی پاسخ می دهد سریعتر دمای خود را از دست می دهد و با توجه به اینکه حجم آب کمتری دارد در زمان کوتاه تری به دمای تنظیم شده می رسد. اما در مقابل رادیاتورهایی که حجم آبگیری بالایی دارند مثل رادیاتورهای فولادی و دایکستی به تغییرات دمای محیط سریع واکنش نشان نمی دهند و پکیج یا سیستم گرمایشی مجبور است مدت زمان بیشتری کار کند در نتیجه دمای اتاق نامطلوب خواهد بود و از Set Point  خارج می گردد و علاوه بر آن گاز بیشتری نیز مصرف می کند.

در حالت عکس نیز همینطور است یعنی زمانی که دمای کم اتاق نیاز دارد تا به دمای مطلوب برسد رادیاتورهای Fast Response سریع تر دمای محیط را به حالت مطلوب می رسانند؛ این در حالی است که رادیاتورهای فولادی و دایکستی باز هم به دلیل عملکرد کند گاز بیشتری مصرف می کنند و در بازه زمانی طولانی تری به دمای مطلوب می رسند.


همانطور که در تصویر مشخص است خطوط مورب میزان هدر رفت بیهوده انرژی را در رادیاتورهای دایکستی و فولادی نشان می دهد. در این بازه های زمانی پکیج یا سیستم تامین آب گرم، بیهوده حجم آب غیر قابل استفاده ای را گرم می کنند که از خواست و نیاز کاربر نیز خارج می باشد.

همانطور که مشاهده می شود این لوپ هدر رفت انرژی روزانه ده ها بار و سالانه هزاران بار اتفاق می افتد و در نهایت این بدان معنی است که در صورت استفاده از رادیاتورهای دایکستی و فولادی که عملکرد کندی در برابر تغییرات دما دارند شما هزینه گاز زیادی که بیهوده مصرف گردیده ، را پرداخت می نمایید.


رادیاتورهای آنیت به دلیل طراحی خاص پره ها ، استفاده از آلومینیوم 6063 با درجه خلوص بالای 99.97 % ، و توسعه تکنولوژی های مختلف توانسته رادیاتوری را طراحی و تولید نماید که علاوه بر ظاهر متفاوت از دسته رادیاتورهای  (با عملکرد سریع)Fast Response و Low Temperature  می باشند . بنابراین رادیاتورهای آنیت هم سریع گرم می شوند و هم اینکه به دلیل عملکرد سریعی که دارند در مصرف انرژی به صورت چشم گیری صرفه جویی می کنند. 

مقایسه حجم آبگیری و تاثیر آن بر میزان مصرف انرژی

  • رادیاتورهای دایکستی و فولادی در سایز یک متری 6 لیتر حجم آبگیری دارند . 
  • در رادیاتورهای فولادی انرژی مورد نیاز پیش از انتقال حرارت : 700 وات می باشد 
  • گرید انرژی رادیاتورهای دایکستی و فولادی موجود در بازار :  با شاخص مصرف انرژی 183 تا 207  
  • رادیاتور آنیت در سایز یک متری 2 لیتر حجم آبگیری دارند . 
  • انرژی مورد نیاز پیش از انتقال حرارت در رادیاتورهای آنیت : 100 وات است یعنی 7 برابر کمتر از رادیاتورهای فولادی
  • گرید انرژی رادیاتورهای آنیت  :  با شاخص مصرف انرژی 394
  • واحد تحقیق و توسعه آنیت