اخیرا قوانین سخت گیرانه ای دراتحادیه اروپا جهت بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان های مسکونی و تجاری برقرار گردیده و طبق قانون EPBD 2002/91/EC وEPBD recast 2010/91/ECصاحب خانه ها و مستاجرین موظف به برقراری شرایط بهینه سازی مصرف سوخت در منازل و اعمال برچسب گذاری انرژی برای ساختمان می‌باشند. علاوه بر این، اتحادیه اروپا فرجه ای جهت اجرای قوانین بهینه سازی سوخت در ساختمان، تا سال 2020 اعلام نموده که طبق آن تمامی خانه های مسکونی و تجاری می بایست از محصولات گرمایشی و سرمایشی با کم ترین میزان مصرف سوخت بهره برداری نمایند.


دراین راستا و در راستای کاهش گازهای گلخانه ای و استفاده از سوخت های فسیلی که قیمت آن ها دائما در حال افزایش می باشد، ضرورت استفاده از محصولات با مصرف سوخت بهینه برای سازنده ها و مالکین ساختمان ها در اروپا الزامی گردیده است. علاوه بر این تمایل مصرف کنندگان به استفاده از سیستم هایی که با دمای پایینتر آب، کار می کنند؛ گروه تحقیقاتی موسسه رادسون را به انجام تحقیق در این زمینه واداشت.



به طور خلاصه در این تحقیق مشاهده و تایید گردیده است که:

 کاهش حجم آبگیری در ازای افزایش سطح تماس با هوا در رادیاتور می تواند باعث افزایش ظرفیت حرارتی و در عین حال کاهش مصرف انرژی گردد. 

نتیجه ی این تحقیق همان چیزیست که شرکت آنیت سال هاست به آن دست یافته و تولید محصولات خود را بر پایه نتایج تحقیقاتی مشابه برنامه ریزی کرده است. رادیاتور آنیت با توسعه تکنولوژی علاوه بر کاهش حجم آبگیری و افزایش فین های رادیاتور به منظور افزایش سطح تماس با هوا و همچنین با ارائه تکنولوژی های دیگری همچون طراحی پره های دودکشی و استفاده از متریال خالص آلومینیوم در مقایسه با تحقیق انجام شده توسط موسسه رادسون، توانسته رادیاتورهایی با شاخص مصرف انرژی 394 طراحی و تولید نماید که حتی بالاتر از میزان اعلام شده در این تحقیق می باشد . این بدان معنی است که:

رادیاتورهای آنیت در مقایسه با محصولات مشابه در بازار در یک ظرفیت حرارتی یکسان تا 30 درصد کاهش مصرف سوخت دارند و این یعنی کاهش مبلغ قبض گاز در ازای گرمایش یکسان



متاسفانه در ایران این تصور اشتباه هنوز حتی در میان فروشندگان سیستم های گرمایشی و نصابان وجود دارد که رادیاتوری که حجم آبگیری بالاتری دارد گرمایش بیشتری نسبت به رادیاتور با حجم آبگیری کم دارد. در صورتیکه با توسعه و پیشرفت تکنولوژی، آلومینیوم به عنوان متریالی با ضریب انتقال حرارت بالا در طراحی و تولید سیستم های گرمایشی روز دنیا جایگزین گزینه هایی همچون فولاد و یا چدن گردیده است. علاوه بر این با  کم کردن حجم آبگیری و افزایش سطح تماس با هوا، و طراحی خاص پره ها می توان مصرف سوخت را نیز تا میزان چشمگیری کاهش داد.

برای دانلود مقاله ی موسسه بین المللی رادسون اینجا کلیک کنید.

گروه تحقیق و توسعه آنیت